MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_NextPart_01C6DBF2.71FF6790" This document is a Single File Web Page, also known as a Web Archive file. If you are seeing this message, your browser or editor doesn't support Web Archive files. Please download a browser that supports Web Archive, such as Microsoft Internet Explorer. ------=_NextPart_01C6DBF2.71FF6790 Content-Location: file:///C:/224A1631/naqd01.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="us-ascii"
=
=
83;انشكده
علوم اجتماع=
10;
دانشگاه
تهران
=
=
نقد و بررسی
کتاب «سنت و
مدرنیسم:
=
ریشه یابی
علل شکست کوش=
588;
های اصلاح
طلبانه در ای=
585;ان
عصر قاجار»؛
نوشته صادق
زیباکلام
=
=
بهاره بیات=
<=
span
dir=3DLTR style=3D'font-size:10.0pt;mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-language:FA'>Bahar_bayat_2000@yahoo.com
=
=
=
=
03;ارنوشت
دانشجويي
براي درس
مباني تاريخ
اجتماعي
ايران
=
موضوع: خلاصه
و نقد کتاب
=
=
86;ير
نظر دكتر
محمدرضا
جوادي يگانه
=
=
78;یر
1385
دكتر
صادق زيبا
كلام استاد علوم
سياسي
دانشگاه
تهران با سه
كتاب مهم (
مقدمه اي بر ا=
1606;قلاب
اسلامي)( ما
چگونه ما شدي=
605;
) و ( سنت و مدرن¡=
0;سم
) سعي خود را بر
اين قرار داد=
607;
است كه با
تاريخ به گون=
607;
اي تحليلي
برخورد كند ا=
608;
كه تحصيلات خ=
608;د
را در رشته
شيمي در
انگلستان
ادامه مي داد
دكتر
زيبا كلام
علاوه بر اين
سه كتاب
مجموعه مقال=
75;ت
( گفتن يا
نگفتن ) و يك
مصاحبه
طولاني در با=
585;ه
توهم توطئه
دارد . او بارد
تز استعمار
عامل عقب
ماندگي متهم
به دفاع از
غرب و غسل
تعميد استما=
85;
شد او
در سال هاي
بعد از دوم خر=
1583;اد
به طور
فعالانه اي د=
585;
مطبوعات و
نشريات
مشاركت داشت =
608;
به عنوان يك ص=
1575;حب
نظر مسائل
سياسي در بار=
607;
اتفاقات روز
اظهار نظر مي
كرد تا انجا
كه در
انتخابات
مجلس ششم هم
كانديد شد ام=
575;
رد صلاحيت شد
دكتر
زيبا كلام در
همان عنوان
كتاب هدف خود
را از نوشتن
كتاب اعلام م=
610;
دارد او با بر«=
1;زيدن نام
سنت و مدرنيس=
605;
قصد دارد نشا=
606;
دهد كه در يك
فضاي قرن
نوزدهمي
ايران به
عنوان كشور
عقب مانده
زيست مي كند
واولين
كوششهاي
ايرانيان
براي اشنايي
با پديده اي
به نام غرب و
تمدن غربي چگ=
608;نه
اغاز مي شود
اين روند به
كجا ختم مي
شود ونهايت
اين كوشش ها
را در انقلاب
مشروطه مي
بيند و سعي
دارد عدم
موفقيت اين
جريانات را
بررسي و تحلي=
604;
كند.
او كه
با تبار شناس=
610;
اين جريانات كار خ =
8;د
را اغاز ميكن=
583;
اصلاحات در
ايران عصر
قاجار را 4
مرحله تقسيم
مي كند
1-اصلا=
;حات
عصر عباس
ميرزا
2-اصلا=
;حات
امير كبير
3-
اصلاحات عصر
سپهسالار
4-نهضت
مشروطه
او با
استفاده
تئوري گذار
سعي تغييرات
ايران را در
چارچوب قرن 19
ان مورد بررس=
610;
قرار دهد و او &=
#1578;غييرات
را در قالب
گذار از يك
جامعه سنتي ب=
607;
مدرن مي ببين=
583;
كه كه اين
تغييرات را د=
585;
الگويي
كاركرد
گرايانه
وبااتكا به
نظريه تاخر
فرهنگي=
تناقض را در
ميان بخش
پيشرفته و عق=
576;
مانده بررسي
مي كند
او
خود در مقدمه
اول كتابش سع=
610;
دارد به معرف=
610;
كتابش
بپردازدبا
تقسيم بندي
كتاب
هر فصل را با
يك سئوال اغا=
586;
مي كند و سعي
دارد در همان
فصل به ان
پاسخ بدهد
مقدم&=
#1607;
دوم زيبا كلا=
605;
با عنوان
تاريخ چيست چ=
607;
فايده اي دار=
583;
و ما به ان
چگونه مي نگر=
610;م شروع
ميشود كه
نگاهي گذرا ب=
607;
تاريخ نويسي =
608;
آموزش تاريخ
در ايران
رادارد
فصل
اول
معرفي ايرا=
06;
قرن نوزدهم
است كه در ضمن
اين معرفي سع=
610;
مي كند علل
اين عقب ماند=
711;ي
را مورد بررس=
610;
قرار دهد
فصل
دوم با اين
پرسش شروع مي
شود كه عليرغ=
605;
اين كه در
تاريخ نويسي
معمول ايران=
10;
پادشاهان
ايراني مشتي
انسان هاي بي
كفايت بودند
چگونه
توانستند 150
سال حكومت
كنند و علل
بقا قاجار ها
در چه بوده
است
فصل
سوم مشروعيت
ديني قاجاره=
75;
مورد برر سي
قرار مي گيرد
و رابطه انان
در طي سالهاي
حكومت و همچن=
575;ن
به مبادي
مشروعيت دين=
10;
از ديد گاه
شيعه هم توجه
نشان مي دهد
فصل
چهارم به اين
مسئله مي
پردازد كه
چگونه انديش=
07;
هاي اصلاح
طلبي در ايرا=
606;
به وجود امد
او در
اين فصل با
تقسيم بندي
اين عوامل به
ذ هني
و عيني سعي
دارد عواملي
چون تغييرات
دموگرافيك و
جمعيتي و شهر=
610;
را در تحولات
جامعه ايران
تحت عنوان
عوامل عيني
وارد كند
ودر
فصل پنجم با
تاثير ابن
اشنايي در
داخل حاكميت =
608;
خارج از خكوم=
578;
مي پردازد او در =
75;ين
فص سعي در
تبيين كوشش
هاي عباس
ميرزا
امير كبير و
دور سوم
اصلاحات
ازدرون (تاسي=
587; شوراي
دولتي و مشور=
578;
خانه عامه دو=
604;تي
)را دارد شكل
گيري جمعيت
هايي چون فرام=
وشخانه
و تلاش هاي
ميرزا ملكم
خان در همين
راستا مورد
بررسي قرار م=
610;
گيرد
فصل
ششم عنوان
اصلاحات عصر
سپهسالار را
دارد كه در
اين فصل با
نگاهي تازه ب=
607;
قرار داد روي=
578;ر
نگاه شود
نويسنده با
نگاهي به
مباني اقتصا=
83;ي
ليبراليست¡=
0;
و كمپرادور
براي اولين ب=
575;ر
سعي دارد به
مساله توسعه
اقتصادي توج=
07;
شود اوكه
موافق سرماي=
07;
گذاري خارجي
است معتقد اس=
578;
كه عصر و
اصلاحات
به
درستي مورد
قضاوت قرار
نگرفته است ب=
575;
پايان تلاش
هاي اصلاح
طلبانه ناصر
الدين شاه
اصلاحات عص=
85;
قاجار وارد
فاز جديدي مي=
588;ود
كه در فصل
بعدي به عنوا=
606;
اصلاحات از
بيرون مورد
بررسي قرار م=
610;
گيرد
فصل
هفتم
نگاهي دارد
به اين مساله
كه از به
نتيجه نرسيد=
06;
اصلاحات در
درون حكومت ا=
608;
اين تلاش ها
براي اصلاحا=
78;
خارج از
حاكميت شروع
مي شود كه
بخشي از اين
فصل به تاثير
اجتماعي و
فكري اشنايي
با غرب مي
پردازد كه در
مقابل ان دو
پديده غرب
ستيزي و پارس=
610;
گرايي را هم
مورد بررسي
قرار مي دهد
ودر مقابل
حيرت در مقاب=
604;
غرب را هم
مورد توجه قر=
575;ر
مي دهد(
نويسنده با
بررسي رسالا=
78;ي
چون حيرت نام=
607;
ابوالحسن
ايلچي و رسال=
607;
شيخ وشوخ
شيفتگي و حير=
578;
در مقابل غرب
را نشا ن مي
دهد )
فصل
هشتم به طور
كل به انقلاب
مشروطه مي پر=
583;ازد
نويسنده در
همان اول با
رد تئوري هاي
ماركسيستي
سعي دارد هني=
578;
ايرانيان را=
07;م
وارد معادلا=
78;
تغيير حاكمي=
78;
كند
اين
فصل در سه بخش
نهضت تنباكو =
608;
پي امدهاي نه=
590;ت
تنباكو و خود
انقلاب
مشروطه تقسي=
05;
مي شود كه سعي
دارد علاوه ب=
585;
اين كه
اتفاقاتي كه
منجر به
انقلاب مشرو=
91;ه
شد اوضاع
سياسي
واجتماعي كه
بعد از پيروز=
610;
انقلا ب در
ايران صورت
گرفت
مورد توجه
قرار دهد
فصل
كه از ديگر
فصل تحليلي ت=
585;
است به گونه
اي غايت كتاب
است نويسنده
سعي مي كند
علل ناكامي م=
588;روطه
را مورد بررس=
610;
قرار دهد
ودر
اين بين افكا=
585;
و انديشه هاي
دو تن از رهبر=
1575;ن
ديني مورد
توجه قرار مي
دهد كه يكي از
انا ن شيخ فضل
الله نوري اس=
578;
كه مخالفت با
مشسروطه مي
پردازد و
نويسنده سعي
دارد نتايج
فكري وعملي
اين مخالفت ر=
575;
ببيند و شخص
ديگري كه افك=
575;ر
ورساله اش در
جهت تاييد
مشروطه بوده
است مرحوم
علامه نائين=
10;
بده است كه كه
در رساله
تنبيه الامه =
608;
تنزيه المله
پس از به توپ
بستن مجلس و
در پاسخ
مشروعه
خواهان منتش=
85;
ساخته است
ودر
بخش اخر كتاب
سعي ميشود كه
عوامل خارجي
موثر بر
ناكامي
مشروطه هم
مورد بررسي
قرار گيرد و
نقش و عملكرد
اين قدرت ها
هم مورد بررس=
610;
قرار گيرد
و
نهايتا
نويسنده سعي
مي كند نشان
دهد كه چگونه
پس از پيروزي
انقلاب مشرو=
91;ه
اختلافات
دروني و
وابستگي هاي
خارجي يكي از
موانع تحقق
مدرنيته در
ايران بوده
است و چگونه
در ميان اين
هرج و مرج
سياسي و اجتم=
575;عي
نيرويي
ديكتاتور چو=
06;
رضا شاه
برخاست
اهدا&=
#1601;
تحقيق :
1- برس¡=
0;
تحليلي تاري=
82;
قاجاريه
2-نگاه
تاريخي به
مدرنيته
وبررسي پروژ=
07;
هاي مدرنيسم
مدرانيزاسي =
8;ن
و مدرنيته
3-بررس=
;ي
تاريخ ايران
با نگاه به
ذهنيت
ايرانيان و
اكتفا نكردن
به مسائل
اقتصادي
4-
نگاهي از منظ=
585;
ليبراليسم ب=
07;
تاريخ ايران
5-
ويژگي هاي بر
شمرده باعث ش=
583;
كه اين كتاب
را انتخاب كن=
605;
در ضمن اين
كتاب دوبار
خوانده بودم
در نتيجه باع=
579;
شد باخيالي
اسوده تر به
بررسي كتاب
بگذرانم و به
هر حال خلاصه
كتاب بخشي از
كار درسي
ونمره كلاسي
من بوده است
روش
تحقيق :
اسنادي
بررس&=
#1610;
كتاب ونقد مه=
605;
برآن
پيشگ&=
#1601;تار
:تاريخ چيست
چه فايده اي
دارد و ما چگو=
1606;ه
به ان مي نگري=
1605;
؟
نويس&=
#1606;ده
كتاب با اشار=
607;
به اين كه
منابع دست او=
604;
ودوم در زمين=
607;
تاريخ قاجار
كم نداريم ام=
575;
سه مسئله باع=
579;
شده است كه
نتيجه مطلوب=
10;
از اين منابع
نگيريم
نويس&=
#1606;ده
ضمن رد اين
برخوردها با
تاريخ سعي مي =
1603;ند
كه به
نوعي پويا
تاريخ را
تعريف كند كه
رابطه تاريخ
با زيست
روزمره مشخص
شود
در
واقع نويسند=
07;
كتاب خودرا
ادامه چنين
سنتي مي داند
و تاكيد به
نگاه ساختار=
10;
به تاريخ هدف
خود را بر اين
قرار داده اس=
578;
كه به جاي
محاكمه وقضا=
08;ت
در زمينه
افراد تاريخ=
10;
به معرفي
وشناسايي
نيروهاي
تاريخي
بپردازد
در
همين راستا
است كه جدال
هاي امروزي
مارا بر سر
مسائلي چون
ازادي
،نوگرايي،ح =
2;
تعيين سرنوش=
78;
، جايگاه
حكومت و حدود
واختيارات ا=
06; ادامه
همان
مجادلات مي
داند كه
نهايتا" پاس=
2;
به اين معضلا=
578;
و چالش ها در
دل نگاه درست
و دقيق در
گذشته
و تاريخ مي
داند
فصل
اول : ايران در
استانه قرن
نوزدهم
ايرا&=
#1606;
در استانه قر=
606;
نوزدهم
مجموعه
شرايطي را
داراست كه در
مجموع در
مقايسه با
ساير كشورها
عقب مانده
محسوب ميشود
جمعي&=
#1578;
ايران در حدو=
583;
6 ميليون نفر
است كه 1/3 ان صح=
5;ا
نشين است كه
مابقي ان 20% شهر
نشين و 80% در
روستا ها
زندگي مي كنن=
583;
روستاها در
ايران
پراكنده و در
مجموع مي توا=
606;
اقتصاد ايرا=
06;
يك اقتصاد
متكي بر
دامپروري و
كشاورزي دان=
87;ت
تنها جاده
هايي كه در
ايران وجود
دارد جاده
مالرو است كه
نتيجه ان
فقدان
ارتباطات در =
607;مين
روستاهاي
پراكنده است
وحاصل اين عد=
605;
دسترسي نوعي
خودكفايي
روستايي است =
603;ه
در يك طرف
ايران قحطي و
در طرف ديگر
وفور نعمت اس=
578;
كه نبود
مبادله اولي=
06;
ضربه در اين
سيستم است
كه 80
درصد توليد
ناخالص ملي
ايران
را كشاوورز=
10;
ومابقي 20% را
صنعت، معدن
خدمات تشكيل =
605;ي
داده است
اقتص&=
#1575;د
منفك و جداي
از تجارت
جهاني در
ابتداي قرن 19
در حدود 25000000
دلار و سرانه
خارجي ان در
انتهاي قرن ب=
607;
9 دلار بالغ مي =
شد
نبود
صنعت به جز
مختصري صناي=
93;
نساجي ويژگي
ديگر ايران
قرن 19 ايران
بود
( در ي =
3;
كلام اقتصاد
ايران در
استانه قرن 19
را مي توان
اقتصاد يك
روستاي عقب
مانده ، كم اب
و دور افتاده
توصيف نمود ك=
607;
داراي 5 ميليو=
1606;
نفر جمعيت اس=
578;
)106
اوضا&=
#1593;
اجتماعي : اگر
سواد را به
عنوان يك شاخ=
589;
قبول كنيم
كمتر از 5%
جمعيت شهر
نشين داراي
سواد خواندن
ونوشتن بودن=
83;
و خواندن
ونوشتن مختص =
583;ربار
، روحانيون و
بازار بود ،
نبود مدرسه و=
575;موزش
مدرن از ديگر
شاخص هاي اين
دوره بود
اوضا&=
#1593;
سياسي :
پادشاه در را=
587;
حكومت قرار
داشت
(حكمش
قانون ، كلام=
588;
حق ، اراده اش
مطلق ، عقلش ب=
1575;لاتر
از همه ،
منوياتش واج=
76;
الاطاعه ،
رايش ثاقب ، و
وجود مباركش
نيز در حقيقت
(سايه خدا ) بود
وبر روي كره
زمين هر
جنبنده اي به
ان پناه مي
برد )ص108
ايرا&=
#1606;
وپديده عقب
ماندگي : به
نظر نويسنده
كتاب اصل قضي=
607;
بر اين است كه
مسبب اين همه
عقب ماندگي و
انحطاط چه
ياكه بود ؟
هر
چند نويسنده
به طور مفصل
در كتاب ما
چگونه ما شدي=
605;
به علل عقب
ماندگي ايرا=
06;
پرداخته است =
575;ما
در اين جا هم
اشارهاي
مختصر به
نظريه هاي عق=
576;
ماندگي ابرا=
06;
مي كند وبه
نقد انان مي پ=
1585;دازد
،او اين
نظريات به
3دسته تقسيم
مي كند
1-&n=
bsp;  =
; &n=
bsp;
انان كه
علت عقب
ماندگي را در
شاهان ودر با=
585;
قاجار مي
دانستند
2-&n=
bsp;  =
; &n=
bsp;
برخي
از روشنفكرا=
06;
دربار عامل
عقب ماندگي م=
610;
دانستند
3-&n=
bsp;  =
; &n=
bsp;
استعمار
عامل عقب
ماندگي : كه
مقبوليت اين
تئوري را در
اين دانست كه
پيامي غرب
ستيزانه دار=
83;
وعامل ديگر
ميزان اقبال=
10;
كه روشنفكرا=
06;
از انديشه چپ =
1583;اشتند
وحتي اين
مباحث در ميا=
606;
انديشمندان =
83;يني
هم مورد قبول
عام قرار گرف=
578;
(از
جمله ارا
ماركسيستي ك=
07;
با اقبال
زيادي از سوي
جريانات
اسلامي روبر=
08;
گرديد ، نگرش
غرب ستيز و دي=
1583;گاه
استعمار
–عامل عقب
ماندگي بود
اين تفكرات ن=
607;
تنها با اسلا=
605;
در تعارض قرا=
585;
نمي گرفتند
بلكه مشكلات =
608;
مصائب تاريخ=
10;
عقب ماندگي و
توسعه
نيافتگي
ايران به
همراه مابقي
جهان اسلام ر=
575;
نيز به كمك
ودر سايه اين=
605;
اين ارا مي شد
به پاي غرب و
استعمار
گذاشت و اسلا=
605;
گرايان نيز
چنين كردند )ص12=
3
فصل
دوم :
علل بقا
قاجار ها
فصل
دوم
با اين پرسش
اغاز مي شود
كه چگونه
قاجارها موف=
02;
شدند نزديك ب=
607;
يك قرن ونيم
در ايران
حكومت كنند
باتوجه به اي=
606;
كه در متون
تاريخي ما
پادشاهان
قاجار افراد=
10;
ضعيف ، نا
لايق ،
خرافاتي ، بي
فكر و هوس ران
معرفي مي
شوند
نويسنده
باتوجه به
اين موضوع با
بررسي به قدر=
578;
رسيدن قاجار
هاسعي مي كند
چنان
كه حكومت اغا
محمد خان را
20سال جنگ و
لشگر كشي بي
وقفه دانست
اما
با به قدرت
رسيدن
فتحعليشاه
حكومت واقعي =
602;اجار
ها اغاز شد كه
فرمانروايي
او به 40 سال رسي=
;د
(اولين ومهم
ترين نتيجه
سلطنت ، اب
شدن تدريجي
لشكر وسپاه
بزرگي بود كه
اغا محمد خان
ظرف يكي دو
دهه لشكر كشي
فراهم اورده
بود دومين
نتيجه پيداي=
88;
در باري بزرگ
وشكوهمند ام=
75;
بي فايده ومض=
585;
به حال كشور
بود )ص140
نويس&=
#1606;ده
4اصل را در
بقاي حكومت
قاجارها موث=
85;
مي داند
1-سادگ=
;ي
جامعه اي
قاجارها برا=
06;
حكومت مي
كردند ،( نبود
طبقات
اجتماعي
ولايه هاي
مختلف در
اجتماع كه
تنها شكلي
ازحكومت را م=
610;
شناختند همي=
06;
الگو بود )
2-از
بين رفتن خطر
بالقوه قباي=
04;
وطوايف ديگر =
603;ه
نتيجه گسترش
شهر نشيني و
بهم خوردن
تركيب جمعيت=
10;
ايران بود
3-سياس=
;ت
تفرقه
بيانداز
حكومت كن حكومت
قاجاركه
باازدواج ها=
10;
متعدد هر
مخالفي مبدل =
576;ه
يك متحد ويا
حداقل خنثي م=
610;
گرداندند كه
همچنين
خانواده
بزرگي مي
توانست
جايگاه يك
دستگاه
بوروكراتيك
را بگيرد
4-
فقدان تلاش
جدي در جهت
تغيير و اصلا=
581;
كه علاوه بر
نداشتن ايده
اصلاحات بود
جه براي
تغييرا ت هم
نبود
(قاجا=
رهاباخوددا=
5;ي
از به اجرا
گذاشتن
هرگونه تغيي=
85;واصلاح
جدي در
يكصدسال اول
حكومتشان حد=
75;قل
از اين بابت
موفق
شدندتعادل
سنتي جامعه ر=
575;
حفظ كنند)ص 152
فصل
سوم : مذهب
وقاجارها
در
اين فصل سعي
مي شود كه
رابطه مذهب
وقاجار ها
بررسي شود به
طوري كه مذهب
به عنوان يكي
از علل بقاي
قاجارها تلق=
10;
مي شود واين
مساله را در
سه بعد نگاه
مي كند
1-جايگ=
;اه
كلي حكومت در
چارچوب
باورهاي نظر=
10;
شيعه
2-چگون=
;گي
نگرش فردي
حكام قاجار
نسبت به دين
وعلما و برعك=
587;
3-بررس=
;ي
اسباب وعلل
دوري ونزديك=
10;
علما ودربار =
602;اجار
نويس&=
#1606;ده
با اشاره به
نگاه شيعه كه
حكومت غير
معصوم را غاص=
576;
مي داند وپس ا=
6; غيبت
هم كه حتي
حركت هاي
سياسي براي
كسب قدرت كمر=
606;گ
شد كه با به
قدرت رسيدن
حكومت صفويه
دو عامل
جايگاه نيمه
خدايي
پادشاهان
وتقدس تاريخ=
10;
به انا ن نوعي
مشروعيت
بخشيد هر چند
كه مسئله
مشروعيت و
غصبي بودن
حكومت حل نشد
و دعوت از
علماي شيعه ب=
607;
دربار يكي از
راه حل هايي
بود كه وجهي
از مشروعيت ر=
575;
به حكومت مي
داد وبراي او=
604;ين
بار
علما به
دربار رفت
وامد را شروع
كردند
(صرف
تداوم دوقرن
حكومتبه نام
تشيع خودبخو=
83;
درجه اي از
مشروعيت برا=
10;
حكومت را در
عصر غيبت فرا=
607;م
نمد كه شيعيا=
606;
توانستند تو=
75;نستند
حكومتي از خو=
583;
داشته باشند
بدون ان كه
تضادي بنيان=
10;
با مسئله
غصبيت پيدا
كنند . اين
تحول
گرانبهاتري =
6;
دستاورد
صفويه ها بود
كه به صورت
ميراثي براي
حكومت هاي
بعدي در ايرا=
606;
از جمله
قاجارها
برجاي
ماند)ص174&nb=
sp;
ادام&=
#1607;
اين سياست
توسط اغا
محمدخان موس=
87;
سلسله قاجار=
10;ه
كه خود را
جانشين شاه
اسماعيل مي
دانست ودر
پادشاهي خود
اصل را
بردينداري
قرار داده بو=
583;ند
به گونه اي كه
بعضي از علما=
610;
شيعه به دعوت =
1601;تحعليشاه
از نجف به
ايران
بازگشتند
انتصاب امام
جمعه ها وشيخ
الاسلام ها
وكمكهاي مال=
10;
دربار به علم=
575;
و سادات رابط=
607;
دربار وعلما =
576;ه
شدت
استحكام
بخشيد
اماا&=
#1606;چه
كه اساسي است
پاسخ به اين
سئوال است كه
چرا شاهان
قاجار ديندا=
85;
بودند ؟
در
واقع عوام
فريبي و
استفاده از
احساسات مذه=
76;ي
به نظر
نويسنده
استدلال
موجهي نيست ب=
607;
اين دليل كه
كسب مشروعيت
مردمي به هيچ
وجه مورد نظر
شاهان قاجار
نبوده است
سئوا&=
#1604;
بعدي كه مطرح
مي شود اين
است كه رابطه
علما با قاجا=
585;
چگونه بوده
است وبااشار=
07;
به ارا ميرزا=
610;
قمي و كاشف
الغطا نشان م=
610;
دهد كه حكومت
مورد تاييد
اين علما بود=
607;
است كه بر طبق
نظر انان
باتوجه به
دوگانگي
مسئله حكومت
در شيعه به
نوعي به جداي=
610;
دو حوزه حكوم=
578;
وشريعت
انجاميد ( به
عبارت ديگر چ=
607;
علما مي
خواستند و چه
نمي خواستند
تاييد حكومت
قاجار ها در
عمل وتكذيب ا=
606;
در تئوري منج=
585;
به تفكيك
دوحوزه دين
وسياست
ازيكديگر شد
زيرا نهادي ك=
607;
مشروعيتش به
لحاظ زير
سئوال بود
منطقا نمي
توانست براي =
607;مان
شرع تبيين
وتفسير كند
)ص190
انچه
بحث شد رابطه
ساختاري علم=
75;
ودربار قاجا=
85; بود
اما چهار دلي=
604;
باعث افزايش
همكاري علما =
608;دربار
شد
1-پيدا=
;يش
جنگ ها ي
ايران وروسي=
07;
2-رقاب=
;ت
ميان علماي
اصولي
واخباري
3-تلاش
علما براي
محدود ساختن =
608;
جلوگيري از ن=
601;وذ
فرقه هاي صوف=
610;
مسلك
4-برقر=
;اري
ثبات وامنيت
در سايه به
قدرت رسيدن ي=
603;
حكومت مركزي
شيعه وپشتيب=
75;ن
تشيع وعلما
فصل
چهارم: زمينه
هاي پيدايش
نارضايتي از
قاجارها
نويسن=
ده
باتقسيم بند=
10;
ميان دودسته =
575;زعيني
وذهني
تغييروتحول=
5;ت
در عصر قاجار
را موردبررس=
10;
قرار ميدهد
زمين&=
#1607;
هاي عيني
پيدايش
نارضايتي از
قاجارها
1-&n=
bsp;  =
; &n=
bsp;
تغييرات
دموگرافيك
(افزايش جمعي=
578;
نزديك 10
ميليون)
2-&n=
bsp;  =
; &n=
bsp;
افزايش
جمعيت شهر
نشين
3-&n= bsp;  = ; &n= bsp; افزايش درخواست ها ي جمعيت شهر نشين چون امن= 610;ت بهداشت مدرس= 07; ابنيه عمومي (خدمات عمومي )<= o:p>
4-&n=
bsp;  =
; &n=
bsp;
افزايش
ماليات ها
براي تامين
خدمات حقوق و
مسافرت هاي
شاه
5-&n=
bsp;  =
; &n=
bsp;
گسترش
مناسبات
تجاري با
خارجي ها
مانند امتيا=
86;
رويتر و
تنباكو
زمين&=
#1607;
هاي پيدايش
نارضايتي
ازقاجاريه
مساف&=
#1585;ت
ها ي ايرانيا=
606;
به خارج كه
شامل 4 گروه تج&=
#1575;ر
ديپلماتها
محصلين
ومهاجرين از
ايران
كه در
اين طيف
مهاجرين به
علت كثرت
موردتوجهند
اما تاثير
اصلي راسه
گروه اول
داشته اند
كه
نوشته هاي
انان
دردومرحله
است
1-مواج=
;هه
باغرب به
عنوان پديده
اي غريب
ومقايسه وضع=
10;ت
غرب با ايران
.نويسنده اين
مرحله را
مرحله حيرتن=
75;مه
ها مي داند
2-
مرحله بعدي
خروج از اين
شوك ومرحله
عبرت نامه
هاست كه در
اين مرحله ضم=
606;
مقايسه به
چرايي اين
مساله هم
ميپردازد و
اين كه غرب
چگونه غرب شد=
607;
است(چنين بود
كه درنتيجه
تماس باو
اگاهي از غرب
فكر اصلاحات
وانديشه
تغيير در
جامعه ايران
متولد گرديد)=
589;230
فصل
پنجم : پيدايش
فكر تغيير و
ضرورت
اصلاحات
نويس&=
#1606;ده
جريان اصلاح
طلبي در ايرا=
606;
رابه دو بخش
اصلاحات از
بيرون ودرون
ازحاكميت
تقسيم مي كند
اصلا&=
#1581;
طلبان درون
حاكميت :
1- عبا=
7;
ميرزا :كه در
جنگ هاي ايرا=
606;
وروسيه فرما=
06;ده
سپاه ايران
بود شكست هاي
مكرر
ايرانيان در
اين جنگ ها
عليرغم
مجاهدت هاي
ايرانيان با=
93;ث
شد كه او به
دنبال اين عل=
604;
بگردد ودر اي=
606;
راه هم درصدد
برامد با
ايجاد قواي
نظامي مدرن
سربازان ديگ=
85;
وابستگي هاي
قومي وقبيله =
575;ي
نداشته باشن=
83;
انان به
استخدام نظا=
05;
جديد در ايند
وحقوق درياف=
78;
كنند ( نظام
جديد داراي
سلسله مراتب
فرماندهي
يونيفورم
ودرجات نظام=
10;
به همراه نظم
وديسپلين
ارتش هاي جدي=
583;
بود )ص237
فرست&=
#1575;دن
تعدادي محصل
به خارج براي
يادگيري علو=
05;
جديد ايجاد ي=
603;
مدرسه مدرن ا=
586;
ديگر اقداما=
78;
اوبود كه اين
اصلاحات
باموانعي
روبرو بود:
-1تامي=
;ن
بودجه
-2رقاب=
;ت
هاي سياسي
- 3
مخالفت هاي
مذهبي از مهم
ترين اين
مسائل بود وب=
575;شكست
ايران دردور
دوم جنگ هاي
ايران وروسي=
07;
بهانه به دست
مخالفان داد
كه هر چه
زودتر اين
اصلاحات در
نطفه خفه شود
2-ميرز=
;ا
تقي خان امير
كبير
مساف&=
#1585;ت
به روسيه
درجواني
واقامت 4ساله
در ازروم باع=
579;
شده بود كه او
بافرهنگ
وتمدن غربي
اشنايي يابد
مطالعه اثار
ومنابع
اروپايي اود=
85;
انجام
اصلاحاتش
ياري رساند
اقدا&=
#1605;ات
امير كبير
:1اصلاح
تشكيلات
اداري كشور
تنظي&=
#1605;
اصول ماليات=
10;
-3اصلا=
1;
نظام لشكري
4-اصلا=
;ح
دستگاه عدال=
78;
5مبارز=
;ه
با رشوه خوار=
610;
دزدي و پيشكش
دادن حكام
6تاسيس
چاپارخانه
وپست جديد...
3-دور
سوم اصلاحات
ازدرون :
1-تشكي=
;ل
شوراي دولت (
كه همان
كابينه
امروزي است
)كه مشخص
نبودن حدود
اختيارات
وظايف و مسئو=
604;يت
هاي
دارالشورا
مانعي در
برابر كاراي=
10;
اين شورا بود
2-
تشكيل مجلس
مصلحت خانه
:كه اين ايده
با انتشار يك
كتابچه قواع=
83;
كار خود را
شروع كرد كه
در ان فكر
ايجاد نوعي
تفكيك قوا
وتقسيم
مسئوليت ديد=
07;
مي شود ( براي
اولين بار بو=
583;
كه دستگاه وي=
575;
نهادي براي
قانون گذاري
در ايران به
وجود امد خود
اين انديشه ك=
607;
براي اصلاح
وياتغيير
نياز به قانو=
606;
مي باشد مبين
بيداري ودرك
درست اصلاح
طلبان درون
قاجار بود )ص262
3-ايجا=
;د
فراموشخانه:=
03;ه
يك جمعيت مخف=
610;
با اعضاي خاص
كه انديشه ها=
610;
ترقي خواهان=
07;
داشتند
(به
تعبيري مي
توان گفت كه
انان به نوعي
اختلاط
واميزش بين
مفاهيم
اومانيزم
واسلام باور
داشتند)ص263
در
نهايت
مخالفان
فراموشخانه
توانستند غا=
74;له
اي رابراي
قحطي نان
ايجاد شده بو=
583;
را به گردن
فراموشخانه
بياندازند و
فراموشخانه
منحل گردد
فصل
ششم : اصلاحات
عصر سپهسالا=
85;
پايا&=
#1606;
تلاش هاي
اصلاح طلبان=
07;
ناصرالدين
شاه :پساز
غائله نان
مخالفان
اصلاحات درد=
85;بار
شاه را مجاب
كردند عامل
اساسي همه ي
اين اغتشاشا=
78;
انديشه اصلا=
81;
است ( به سخن
ديگر ناصر
الدين شاه
اصلاحات مي
خواست حتي
حاضر بود به
تغيير وتحول
تن
دردهداماهم =
7;
ي اين ها
مشروط بران
بود كه خطري
حكومت
وحاكميتش را
تهديد نكند )ص27=
6
عصر
سپهسالار
واصلاحات او :
1-تاسي=
;س
دارالشوراي
كبري براي
اداره دسته
جمعي امور
2-تاسي=
;س
روز نامه هاي
جديد به نام
وقايع عدليه =
608;مريخ
3-استخ=
;دام
مستشار براي
اصلاح امور
مالي واداري
4-تدوي=
;ن
يك مجموعه ي
حقوقي به صور=
578;
قانون اساسي
كه دران حقوق
مردم مشخص
باشد
5-اصلا=
;حات
مالي مبارزه
بارشوه خوار=
10;
وجلوگيري از
دريافت هداي=
75;
مخال&=
#1601;ت
باعصر
سپهسالار
اصلا&=
#1581;ات
سپهسالار از
دوناحيه
اشراف دربار=
10;ان
و روحانيون
موردحمله
قرار گرفت تا
انجا كه سپهس=
575;لار
عزل شدو انچه
كار سپهسالا=
85;
واصلاحاتش ر=
75;
يكسره كرد
امضاي قرار
داد رويتر بو=
583;
س&=
#1662;هسالار
وامتياز
رويتر
ن&=
#1608;يسنده
با اشاره به
اين كه قرار
داد رويتر را
گونه اي از
سرمايه گذار=
10;
خارجي مي دان=
583;
كه اگر اين
امتياز امكا=
06;
اجرا پيدا مي
كرد ايران در
مسير پيشرفت
قرار مي گرفت
چراكه
مهمترين بند
ان درباره
كشيدن راه اه=
606;
در ايران است
كه بخش دوم ان
اجازه اكتشا=
01;
واستخراج
وبهره بردار=
10;
از معادن
ايران است
ك&=
#1607;
قبول اين
امتيازنامه
باعث سقوط
دولت سپهساا=
04;ار
شد كه در درجه
اول مخالفت
روسها ورجال =
608;روحانيون
ئر اين امر
موثر بوده اس=
578;
ن&=
#1608;يسنده
سپس به علل
مخالفت هاي نويسن=
;دگان
ومورخين
ايراني بعد ا=
586;
انقلاب مي
پردازد كه به
طور نمونه سع=
610;
دارد به
انتقادات
مهندس سحابي
پاسخ گويد در
اين با اشاره
به اين كه دلا=
1610;ل
سحابي براي
مخالفت با اي=
606;
قرار داد در
وطن فروشي
واخذ رشوه و
خودباختگي د=
85;
برابرتمدن غ=
85;ب
است كه
ايندسته از
نويسندگان ا=
86;
مناسبت هاي
دنياي سرماي=
07;
داري بي اطلا=
593;
هستند وتفاو=
78;
سرمايه گذار=
10;
شخصي و سياست
هاي
دولتي يك كش=
608;ر
را نمي دانند
به طوري نه
تنها اين
قرارداد بخش=
10;
از استراتژي
استعماري
دولت
انگلستان ني=
87;ت
بلكه حتي دول=
578;
اين كشور از
مساعدتي در ا=
610;ن
زمينه هم نكر=
583;
ن&=
#1608;يسنده
به استدلال
ادميت رجوع م=
610;
كند كه (بر خلا&=
#1601;
نظر جملگي
مولفان
ايراني
وخارجي علت ق=
591;عي
بر هم خوردن
امتياز نامه
رويتر تهديد
ومخالفت
روسيه نبود
بلكه مخالفت
لندن با ان
امتياز نامه
وياحداقل عد=
05;
حمايتش از ان
بود )ص 312
ا&=
#1605;تياز
رويتر وتوسع=
07;
اقتصادي :
پ&=
#1585;سشي
كه در اين فصل
مطرح است
برخورد با اي=
606;
موضوع است كه
ايا ورود صنع=
578;
دانش وفناور=
10;
غربي به ايرا=
606;
امري خطاست و
اساس اين كه
ميگوييم
خطاست در چه
امري نهفته
است ؟نويسند=
07;
با كمك دو تز
توسعه درونز=
75;
و توسعه برون
زا سعي مي كند
نشان دهد كه
كساني چون
مهندس سحابي
معتقد به
توسعه درون ز=
575;
هستند به
مخالفت با
ايده هاي
سپهسالار مي
پردازند واز
اين منظر اور=
575;
نقد مي كنند و
در نهايت هم
نويسنده به
دفاع شخصي از
الگوي توسعه
برونزا مي
پردازد وچار=
07;
كار چه در
گذشته و چه در
امروز باز گذ=
575;شتن
مرز هاي ايرا=
606;
استفاده از
سرمايه دانش =
608;مهارت
غربيان مي
داند
ع&=
#1575;قبت
كار سپهسالا=
85;
س&=
#1662;هسالار
مجموعا دوسا=
04;
به عنوان صدر
اعظم خدمت
نمود كه در
اين مدت سعي
خودرا بر اين =
1602;رار
داده بود كه
ضمن پارهاي ا=
586;
اصلاحات در م=
602;ابل
توقع نابجاي
اليگارشي
حاكم هم
بايستد ودر
نتيجه اين
دسيسه ها شاه
پس از باز گشت
از سفر اروپا
اورا معزول
كرد
ك&=
#1607;
در واقع پايا=
606;
دوره اصلاحا=
78;
از درون گشت
ف&=
#1589;ل
هفتم:
اصلاحات از
برون وپيداي=
88;
مشروطه
ب&=
#1575;شكست
خوردن انديش=
07;
اصلاحات از
بالا واز درو=
606;
نظام اين فكر
شكل گرفت كه
راه برون رفت
از اين مشكل
انتقال اصلا=
81;ات
به خارج از
حاكميت=
است كه اين ا=
1589;لاح
گرايان دارا=
10;
و ويژگي بودن=
583;
1-رابطه نداشت=
1606;
باراس هرم
هيئت حاكمه
ودر نتجه
راديكال بود=
06;
اين جريان اي=
606;
گروه طرح روش=
606;
تري از اصلاح=
575;ت
را در سر داشت
وخواستار
اصلاح
ساختارها ون=
07;ادها
بودند كه راه
حل را در
محدود كردن
وپاسخگويي
حكومت مي
دانستند ( در
يك كلام
هدفشان برچي=
83;ن
حكومت مطلقه
فردي
وجايگزين
نمودن ان با ح=
1603;ومت
منتخب مردم
بود )ص344
ت&=
#1575;ثير
اجتماعي
وفكري اشناي=
10;
باغرب
1- &=
nbsp; &nbs=
p;
واكن=
;ش
روحانيان
نسبت به تمدن
مسيحي وغربي
2- &=
nbsp; &nbs=
p;
پارس=
;ي
گرايان (مانن=
583;
اخوند زاده و
ميرزا اقاخا=
06;
كرماني كه هم=
607;
مصائب ايران
در حمله اعرا=
576;
به ايران مي
دانستند ودر
تحليل عقب
مندگي ايران به اي =
6;
مسئله اكتفا
مي كنند كه
ادامه اين
حركت ها مي
تواندر
انديشه هاي
رضاخان و پسر=
588;
ديد جشن 2500 سال =
7;
به وضوح مبين
چنين نگرشي
است )
3- &=
nbsp; &nbs=
p;
اصلا=
;ح
گرايان از
درون نظام
4- &=
nbsp; &nbs=
p;
اصلا=
;ح
طلبان برون ا=
586;
حاكميت
ك&=
#1607;
در ميان مهم
ترين تحولات
را دسته اخر
انجام دادند
ت&=
#1575;ثير
اجتماعي غرب :
پيدايش فكر
اصلاحات از ب=
585;ون
د&=
#1585;
اين بخش
نويسنده سعي
مي كند از
اولين برخور=
83;هاي
ايران با غرب
سخن بگويد كه
چگونه
ايرانيان تح=
78;
تاثير
اين اشنايي
با مقايسه
ايران و اروپ=
575;
دست به توليد =
1606;وعي
ادبيات
ا&=
#1593;تراضي
زدند
1-ا=
;روج
بيگ بيات و
ميرزا
ابوالحسن
ايلچي از اول=
610;ن
ايرانياني
هستند كه ضمن
مواجهه با غر=
576;
به تحسين ان
مي پردازند
مرحله ديگر ا=
586;
تحسين به سمت
تعمق حركت مي
كند وبا
مشاهده بنيا=
06;
هاي سياسي و
اجتماعي غرب
تحت تاثير
قرار مي گيرن=
583;
(د=
ر
دهه هاي
پاياني قرن
نوزدهم به
تدريج اين نو=
593;
افكار
وانديشه ها
حالت عمومي
تري پيدا كنن=
583;
ونوشتارها
اين چنين به
سرعت روبه
افزايش گذاش=
78;
چه انها را
ادبيات
اعتراضي يا
انقلابي اند=
10;شه
هاي بيدار
گرانه تفكرا=
78;
نوين ويا
رساله ها
وافكار واند=
10;شه
هاي اصلاح
طلبانه
بناميم يك
واقعيت مسلم
است كه وانهم
ردپاي تاثير
اجتماعي غرب
در بسياري از
انهاست )ص366
2-ن=
;وع
ديگري از اين
دسته ادبيات
سياسي
واجتماعي در
اين مقطع
استفاده از
زبان محاوره
بوده است كه
نمونه ان رسا=
604;ه
شيخ وشوخ است
كه بازبان طن=
586;
وجدي به بيان
مشكلات مي
پردازند
3-د=
;سته
سوم به بررسي
علل ناكامي
اقدامات
اصلاح از درو=
606;
مي پردازد
4-د=
;ر
اين ميان
ترجمه اثار
كلاسيك غرب ه=
605;
كمك شاياني ب=
593;
پيشبرد پروژ=
07;
كرد
5-ر=
;وزنامه
هايي كه
ايرانيان
مقيم خارج در
ايران منتشر
كردند از
مهمترين اين
اقدامات بود
كه از جمله
انان مي توان
به حبل المتي=
606;
ثريا قانون
پرورش واختر =
575;شاره
كرد كه سعي
داشتند اوضا=
93;
نابسامان
ايران را به
اطلاع عموم
برسانند
روزنامه
قانون به واس=
591;ه
صراحت لهجه
ومشي راكاري
ان حائز اهمي=
578;
است چرا كه در
نسخه هاي خود
علاوه بر انت=
602;اد
سعي مي كند
ايده ها يي چون قواني=
;ن
اسلامي هم مي
پردازد
و&=
#1575;كنش
قاجارها در
قبال جريان
اصلاح از برو=
606;
1- &=
nbsp; &nbs=
p;
كنار
گذاشتن جز به
جز اصلاحات
2- &=
nbsp; &nbs=
p;
جلوگ=
;يري
ازاعتراضات : 1-
جلوگيري
ازحركات مرد=
05;ي
وبرخورد
باهرگونه
عملي بويي از
پاسخگويي دا=
88;ت
3- &=
nbsp; &nbs=
p;
جلوگ=
;يري
از دخالت علم=
575;
در امورسياس=
10;
4- &=
nbsp; &nbs=
p;
جلوگ=
;يري
از ورود از
روزنامه هاي
خارجي به اير=
575;ن
ازجمله قانو=
06;
ف&=
#1589;ل
هشتم : انقلاب
مشروطه
نوسين=
ده
با اشاره به
تحليل هاي
ماكسيستي از
انقلاب
مشروطه كه
انقلاب
مشروطه را تض=
575;د
طبقاتي
فئوداليزم
وبورژوازي م=
10;
داند سعي دار=
583;
به تحليل
خودرا كه مبن=
610;
بر عوامل عين=
610;
وذهني است پي=
588;
برد و نهضت
تنباكو را پي=
588;
در امدي نسبت
به تحولات در
ايران مي دان=
583;
ن&=
#1607;ضت
تنباكو :
ا&=
#1610;ن
قرار داد كه
فيما بين
ايران و شركت
انگليسي بست=
07;
شده بود بر
اساس ان
انحصار كامل
خريد و فروش
تنباكو در
داخل وصدور ا=
606;
به خارج به مد=
8; 50
سال به شركت
مزبور
واگذارمي گش=
78;
كه باورود
نماينده اين
شركت به ايرا=
606;
اعتراضات به
اوج خود رسيد
كه با حكم
ميرزاي
شيرازي كه (
مصرف توتون
تنباكو رادر
حكم محاربه ب=
575;
امام عصر مي
دانست )قرار
داد لغو شد .
ك&=
#1607;
در اين جريان
دوگونه
برخورد ديده
مي شود 1- همه ي
اين نهضت به
پاي علما
گذاشته شود
2-
اين كه نقش
علما وميرزا=
10;
شيرازي در اي=
606;
تحليل ها
ناديده
انگاشته مي
شود
نويسنده در
اين بخش سعي
دارد جانب
ميانه را
بگيرد وبررس=
10; علل
بپدازد
-1ن=
;فع
خواهي شخصي
شاه در اين
امتياز
-2
تبديل جبهه
لغو امتياز ب=
607;
جبهه مخالفت
با حكومت
-3
اين امتياز ب=
607;
منافع شمار
كثيري از تجا=
585;
واسطه
ها.....داشت كه د=
5;
نتيجه اين ام=
585;
متضرر مي شدن=
583;
پ&=
#1610;
امدهاي نهضت
تنباكو :
1- &=
nbsp; &nbs=
p;
افزا=
;يش
نفوذ سياسي
دولت
2- &=
nbsp; &nbs=
p;
بالا
رفتن سطح
اگاهي مردم
3- &=
nbsp; &nbs=
p;
سخت
گيري و فشار
بيشتر حكومت
بر مخالفين
4- &=
nbsp; &nbs=
p;
گستر=
;ش
امواج مبارز=
07;
وراديكال شد=
06;
نهضت قاجار
ك&=
#1607;
هرچند اين
مسئله عقب
نشيني بزرگ از
ناحيه حكومت
محسوب مي شد
اما ميرزاي
شيرازي
عليرغم اصرا=
85;
ميرزا ملكم
خان و سيد جما=
1604;
اسد ابادي تن
به گسترش
مبارزه نداد
ا&=
#1606;قلاب
مشروطه
ن&=
#1608;يسنده
معقتداست كه
با مرگ
ناصرادين شا=
07;
حكومت
قاجاريه به
سمت وسوي زوا=
604;
حركت كرد مرگ
شاه كه حكومت=
610;
50 ساله را پشت
سرمي گذاشت به
نوعي ان قداس=
578;
و سايه خدا
بودن را زير
سئوال برد در
ضمن جانشين ا=
608;
مظفرالدين
شاه به هيچ
وحه ان شخصيت
قدرتمند
ومستبد شاه
پيشين را
نداشت او در
دور اول حكوم=
578;
خود سعي كرد
كه يك رشته
اصلاحات را
پي
ريزي كند كه
در راس ان
ازاد سازي
فضاي سياسي
بود او ورود
روزنامه ها ر=
575;
ازاد ساخت
بخشي از
مخالفان
سياسي را
بخشيد كمك به
ايجاد مدارس
جديد را از سر
گرفت در اين
ميان امين
السلطان را
عزل كرد وبه ج=
1575;ي
او امين
الدوله را
شخصيتي ارام
وليبرال مسل=
03;
داشت را
انتخاب كرد
اما اليگارش=
10;
حاكم همچنان
بر مواضع ساب=
602;
خود ايستاده
بود ودر نتيج=
607;
در پايان سال
دوم
صدارت امين
الدوله او عز=
604;
شد وبار ديگر
امين السلطا=
06;
انتخاب شد .
د&=
#1608;
وام سنگيني ك=
607;
ايران از دول=
578;
روسيه گرفت ك=
607;
بخش اعظمي از
ان صرف مسافر=
578;
شاه به خارج
شد كه اين
مساله بهانه
اي خوب به دست
مخالفان داد اما
سياست هاي
امين السلطا=
06;
هم جواب نداد
وپس از سه سال
عزل شد چراكه
با مخالفين و=
605;بارزين
روبروبود كه
به راحتي
تسليم نمي
شدند پس از او
عين الدوله ب=
607;
صدارت رسيد ك=
607;
سياست هاي غل=
591;
او در قبال
روحانيون و
بازاريان ات=
88;
اين مخالخت
هارا شعله
ورتر كرد
ك&=
#1607;
واقعه كتك زد=
606;
و فلك كردن
دوتن از
بازاريان به
جرم احتكار و
گرانفروشي
اغاز وقايعي
بود كه منجر ب=
1607;
مشروطه شد چر=
575;
پس از اين
واقعه
بازاريان مغ=
75;زه
ها را بستند
ودر خانه هاي
دوتن
روحانيون مخ=
75;لف
حكومت اجتما=
93;
كردند اقاي
طباطبايي ني=
86; دستور
به مهاجرت حر=
605;
عبالعظيم را
داند كه پس از
اين واقعه هر
روز تعداد
متحصنين بي=
88;تر
مي شد كه در
نهايت حتي
خواست ايجاد
عدالت خوانه =
608;
قانون را در
اين مطرح شد
وسر انجام هم
پس از گشت يك
ماه دولت
مجبور به قبو=
604;
اين خواست ها =
1588;د
كه نتايجي چو=
606;
1- افزايش قدرت
رهبري
روحانيون 2-
سياسي شدن
بيشتر مردم 3-
افزايش روحي=
07;
ستيزه جويي
د&=
#1585;
نهايت هم بر
پايي عدالت
خوانه اين
مستمسك را در
اختيار
مهاجرين قرا=
85;
داده بود كه
هروز بر
مخالفت خود
بيافزايند ك=
07;
اين مسئله با
كشته شدن طلب=
607;
ي جوان به نام
سيد الحميد ب=
607;
اوج خود رسيد
دراين ميان
شيخ فضل الله
نوري هم به
جمع بهبهاني =
608;
طباطبايي اض=
75;فه
شد تشييع
جنازه اين
طلبه منجر به =
1603;شته شدن
بسياري شد كه كار ر=
5;
يكسره كرد و
جمعي از علما
وروحانيون ب=
07;
قم مهاجرت
كردند و بقيه
نيز در سفارت
خانه
انگلستان
متحصن شدند ك=
607;
نهايت خواست
متحصنين چني=
06;
بود
1(ب=
;ازگشت
علماي اسلام
2-
عزل شاهزاده
عين الدوله
3-
افتتاح
داراشورا
4-
قصاص قاتلين شهداي
اسلام
5-ع=
;ودت
مطرودين
(مخالفين
سياسي كه از
سوي دولت تبع=
610;د
شده بودند ))ص423
و&=
#1583;ر
نهايت هم در 13
مرداد 1285 فرمان
مشروطيت صاد=
85;
شد انتخابات
مجلس بر اساس
طبقه وصنف
برگزار شد وم=
580;لس
مامور تنظيم
قانون اساسي ونحوه=
; نظارت
بر قوه
مقننه=
تعيين شود .
ن&=
#1605;ايندگان
مجلس در سه
گروه تقسيم
بندي مي شوند
1- &=
nbsp; &nbs=
p;
شاهز=
;ادگان
اعيان واشرا=
01;
2- &=
nbsp; &nbs=
p;
طيف
راديكال كه
خواهان قطع
نفوذ دربار
ومحدود كردن
هرچه بيشتر
شاه بودند
3- &=
nbsp; &nbs=
p;
طيف
ميانه كه
معتقد به
سلطنت مشروط=
07;
بودند
نتايج
اجتماعي
مشروطه
1-شكل گيري
تشكل ها و
انجمن ها
2-ر=
;شد
سريع مطبوعا=
78;
3-ش=
;كل
گيري
انديشه ملت
در نزد افكار
ايرانيان
د&=
#1585;
نهايت هم در
زمان
مظفرالدين
شاه قانون اس=
575;سي به
امضا شاه رسيد
ومتمم قانون
اساسي هم به
تصويب رسيد
ف&=
#1589;ل
نهم : عدم
موفقيت
مشروطه
ن&=
#1608;يسنده
در اخرين فصل
كتاب اين پرس=
588;
بنيادين را
مطرح مي كند
كه چرا عليرغ=
605;
اين كه حكومت
به ظاهر شكل
مشروطه پيدا
كرد چرا هيچ
وقت قدرت از
اين مراحل
محدود نگشت
وچنان كه تنها
افتخار مجلس
اين كشور در
دوره قبل از
انقلاب
اسلامي اجرا=
10;
منويات
ملوكانه بود=
07;
است
ا&=
#1608;
در ضمن به
4دسته از
تحليل هاي عل=
604;
عدم موفقيت اشاره
مي كند
1- &=
nbsp; &nbs=
p; &=
nbsp;
تحلي=
;ل
هاي شبه
ماركسيستي د=
85;
اين زمينه كه
اساس انقلاب
مشروطه ماهي=
78;
سازشكارانه
مي دانستند
2- &=
nbsp; &nbs=
p; &=
nbsp;
ان
دسته انقلاب
را در ايران
پديده اي
زودرس مي
دانستند
مانند
ناصرالملك
3- &=
nbsp; &nbs=
p; &=
nbsp;
كسان=
;ي
در هر اتفاقي
سياسي به
دنبال جاي پا=
610;
استعمار مي
گردند
4- &=
nbsp; &nbs=
p; &=
nbsp;
نظري=
;ه
اي بر طبق ان
علت شكست در
دور شدن از
ماهيت شريعت
خواهانه است
وتقصير به
گردن ليبرال
ها وغرب زده
هاست
ن&=
#1608;يسنده
تمامي اين
نظريات را رد
مي كند و معتق=
1583;
است كه دسته
از اين نظريا=
578;
براساس نظري=
07;
توهم توطئه
است ونظر انا=
606;
كه انقلاب
مشروطه را زو=
583;
مي دانستند ب=
607;
اين گونه رد
مي كند مشروط=
607;
عليرغم شكست
هايش اما
نتايجي هم
داشت كه
بزرگترين
ارتقا رعيت و
گله به ملت
است كه بر اين
اساس بسياري
از بنيان هاي
فكري و نظري
ايرانيان مت=
81;ول
شده است در
واقع اگر
سئوال خودرا =
576;ر
اين قرار دهي=
605;
كه فهم مشروط=
607;
خواهان از مش=
585;وطه
چه بوده است
به اين پاسخ
مي رسيم كه :
1- &=
nbsp; &nbs=
p; &=
nbsp;
تفكر=
;اتي
كه تحت تاثير
از ليبراليس=
05;
وفلسفه غرب ب=
608;د
2- &=
nbsp; &nbs=
p; &=
nbsp;
نگرش=
;ي
كه به چپ
نزديك بود
3- &=
nbsp; &nbs=
p; &=
nbsp;
رگه
هايي از دو
جريان را داش=
578;
اما مبنا را
شريعت قرار
داده بود
د&=
#1585;
واقع يكي از
مسائل مهمي ك=
607;
در جريان
مشروطه مهم
بود برخورد ب=
575;
دين بود 1- ضد
شريعت 2-
اعتراض به
طبقه وسبك
زندگي انان 3-
جدايي دين
وسياست 4- گروه&=
#1610;
صرف نظر از
اعتقاداشان
تضادي ميان
مدرنيته
وشريعت نمي
ديدند
م&=
#1608;انع
تحقق مشروطه
در ايران :
1-ع=
;وامل
داخلي :1-عدم
انسجام رهبر=
10;
2-عدم برنامه ر&=
#1610;زي
و تشكل 3-باقي
ماندن
اليگارشي
حاكم قاجاري=
07;
در سيستم بعد=
610;
ع&=
#1608;امل
خارجي :1- به
قدرت رسيدن
محمد عليشاه
2-مخالفت
روسيه وحماي=
78;
او ازمحمد عل=
610;شاه
3-فروپاشي
اقتصادي
ايران 4-تركيب
وماهيت سياس=
10;
واجتماعي
نيروهايي كه
پس از فتح
تهران به قدر=
578;
رسيدند كه
اصولا"
وابستگي هاي
قومي وقبيله
اي داشتند 5-
جريان مشروع=
07;
خواهي
م&=
#1585;حوم
شيخ فضل الله
و مخالفت با
مشروطه
د&=
#1585;
واقع يكي از
دلايل كه
نويسنده اين
مسئله را مطر=
581;
كرده است
بررسي اين
مسئله است كه
چرا بعد از
انقلاب دعوا
مشروطه خواه=
10;
و مشروعه
خواهي از سر
گرفته شده اس=
578;
و چگونه شيخ
به مظهر فرهن=
711;
ديني وملي
تبديل شده اس=
578;
؟
د&=
#1585;
واقع شيخ نسب=
578;
به مساله نوع
حكومت مشروط=
07;
ازادي بيان و
قانون گذاري
ايراد داشت ك=
607;
كه در مورد
اول ديد گاه
مشخصي نداشت
وتكرار همان
فلسفه شيعه ه=
605;
بود كه در
مورد دوم نمي
توانست
بپذيرد كه ان=
587;ان
ازاد ومختار
است و معتقد
است كه با
ازادي بيان و
ازادي قلم
مطالبي خلاف
اسلام منتشر
شده مي شود .
وسومين ايرا=
83;
اصل برابري د=
585;
مقابل قانون
است ومساله
اساسي تر او
در اين زمينه
اين بود كه
قانون گذاري
حق
خداوندي اس=
78;
كه مجلس
ودخالت وكلا
درا مر ولايت
شرعي است كه
مجموعه اين
دلايل منجر ب=
607;
مخالفت با مش=
585;وطه
شد
ن&=
#1578;يجه
گيري :
1-
اول اين كه
نويسنده سه
مفهوم
مدرنيسم
مدرنيزاسيو =
6;
و مدرنيته را
از هم تفكيك
نكرده است وب=
607;
همين دليل در
جايي كه از
امتياز رويت=
85;
دفاع مي كند
مدرنيزاسيو =
6; را
برابر
مدرنيته قرا=
85;
مي دهد
2-ت=
;مامي
تحليل ها بر
اساس پيش فرض
هايي است كه م=
1610;
توان ان را
بنيان هاي
انديشه
ليبراليستي
دانست براي
مثال در بخش
ايران و توسع=
607;
اقتصادي او ب=
607;
راحتي از
مباني اقتصا=
83;
ازاد حمايت م=
610;
كند
وتنهاراه ح=
04;
معضلات
اقتصادي
ايران را در
توسعه ي برون
زا مي داند .
اين در حالي
است نويسنده
در سراسر كتا=
576;
تحليل هاي چپ
را
ايدئولوژيك =
08;
فاقد عنصر
علمي مي داند
3-
در تمامي نقد
هايي كه
برانديشه ها=
10;
ديگران ونگر=
88;
هاي تاريخي
انان مي كند
دقت كافي
ندارد و تقسي=
605;
بندي انان به
نوعي انديشه
هاي انان را
تقليل مي دهد
و حتي سعي
دارد انديشه =
607;اي
انان را به
گونه اي كميك
نشان دهد و
وجه علمي و
قضاوت هاي بي
طرفانه=
را ناديده م=
610;
گيرد
1- &=
nbsp; &nbs=
p;
اين
كتاب را در
مجموع يكي از
بهترين مناب=
93;
تحليلي تاري=
82;
قاجار دانست
كه سعي مي كند
از نگرش هايي
كليشه اي در
اين زمينه
احتراز كند