در باره محاکمه خشونت معترضین
تاريخ : دوازدهم آذر 1401 ساعت 12:18   کد : 7899

در باره محاکمه خشونت معترضین

الف) نظام اعتراضات را فروکش‌کرده ارزیابی می‌کند و محاکمه معترضینی که رفتارهای خشونت‌‌آمیز و منجر به قتل علیه ماموران و حامیان نظام داشته‌اند، را آغاز و برخی  احکام اولیه سنگین هم صادر کرده است.

ب) اما رفتارهای خشن معترضین، تنها بخشی از ماجرای اعتراضات اخیر است و بخش مهمتر، این است که اعتراضات، به دلیل مرگ مهسا امینی  در گشت ارشاد آغاز شد و در ابتدا اعتراض در فضای مجازی بود و بعد تظاهرات خیابانی آرام متعرضین.  

ج) خشونت معترضین از زمانی آغاز شد که هم به دلایل اعتراض مردم بی‌توجهی شد و هم برخورد خشن با اعتراضات صورت گرفت. چشم‌پوشی از تخلفات منجرشده به اعتراضات و فقدان تدبیرهای آغازین در مواجهه با اعتراضات، یکی از علل گسترش اعتراض‌های مردم و به خشونت کشیده‌شدن آن بوده است.

د) همچنین در سکوت خبری صدا و سیما و محدودیت‌های رسانه‌های داخلی در اطلاع‌رسانی و بررسی اعتراضات، شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای مروج خرابکاری و خشونت، تنها منبع خبری مردم شدند. آنها هم بر تخلفات اولیه و بی‌تدبیری‌های مداوم و اظهارنظرهای تحقیرکننده و عصبانی‌کننده سوار شدند و به مردم آموزش خشونت دادند و مردم را به سمت خشونت بیشتر راندند.

ه) محاکمه یک‌طرفه معترضان خشن (صرف نظر از نحوه رسیدگی به اتهام آنها)، و بی‌توجهی مطلق به نیمه اول ماجرا یعنی دلایل شروع و گسترش اعتراضات،  جدای از آنکه مردم را بیشتر بر سر خشم می‌آورد، دامنه اعتراض را هم گسترده‌تر خواهد کرد.